Reisdagboek #17: Nieuw-Zeeland, het Zuidereiland deel 3

Nomad Safaris Tour Family Gorge Queenstown Stunning

This post may contain affiliate links. If you make a purchase through one of these links, we may receive a commission at no extra cost to you. Please read our affiliate disclosure and privacy policy for more information

Queenstown, de stad van het avontuur en Lord Of The Rings

Na onze avonturen in het meest zuidelijke deel van Nieuw-Zeeland, komen we aan in Queenstown. Deze stad is prachtig gelegen, omgeven door bergen en aan één van de grootste meren van NZ, het Wakatipumeer. Je kan er dan ook allerlei wateractiviteiten doen. Van waterskiën tot een krokodilachtige hydrometer die van onder water naar boven schiet. Of zoiets… Queenstown is de stad van adrenaline en het avontuur!

We komen aan op wat waarschijnlijk onze duurste camping ooit is, bijna 100 dollar per nacht! En om nu te zeggen dat het de mooiste is waar we al geweest zijn, nee helemaal niet. Maar veel campings in het centrum van Queenstown zijn er niet, en hij deze ligt pal in het midden van de stad.

Quenstown Cooking Campground New Zealand
Onze camping heeft wel een leuke BBQ, die achteraf jammer genoeg niet blijkt te werken…

Aangezien hier veel avontuur valt te rapen, willen we met onze kindjes ook wel enkele leuke activiteiten doen! We hebben twee “familieactiveiten” uitgekozen met toch nog de nodige adrenaline. De eerste is een jeepsafari doorheen Middle Earth, het land van Lord of the Rings. Het tweede is een rafting tocht langs de Shotover River.

Met de jeep door Middle Earth

Wie de voorbije twintig jaar in een atoomschuilkelder doorbracht heeft waarschijnlijk nog nooit gehoord van Lord of the Rings. Deze prachtige verfilmingen van de boeken van J.R.R. Tolkien, geregiseerd door ene heer Peter Jackson, zorgden ervoor dat Nieuw Zeeland wereldberoemd werd voor zijn prachtige natuur en landschappen en het toerisme sneller dan ooit groeide. Middle Earth of Midden Aarde is het continent waar de meeste verhaallijnen plaatsvinden. En een groot deel van de scenes zijn rond Queenstown gefilmd.

We voelen ons zelf eventjes alsof we in Lord of the Rings spelen…

Nadat we opgepikt worden door Thomas, onze gids voor vandaag trekken, we meteen met onze stoere jeep de bergen in. De kindjes zijn heel enthousiast en hebben dolle pret vanachter in de jeep. Via een steil pad bereiken we een waanzinnig uitzicht over Queenstown en de omgeving. Met naast ons de Remarkables, de bergketen die veel voorkomt in de films. Daarna rijden we nog langs de hoogste Benji Jump brug van Queenstown. Enkele waaghalzen wagen voor een luttele $200 de sprong van hun leven. Benji jumping is hier in Queenstown ontstaan. Gelukkig sta ik op een veilige afstand en heeft Heleen geen wilde plannen…

Dronebeeld van onze superleuke jeep safari met Nomad Safaris in Queenstown Nieuw-Zeeland

Dwars door de rivier met onze jeep van Nomad Safaris

Vanaf daar rijden we richting de Arrow river, en dan begint het echte werk. We rijden we dwars over en door de rivier. Hanne en Yuna vliegen alle kanten uit op de achterbank, gelukkig hebben we ‘s middags geen frietjes gegeten. Ze vinden het alvast fantastisch! Na een leuke pauze met chocomelk, thee, koffie en zelfgebakken bananencake, gaan we nog goud zoeken in de rivier. En dan trekken we terug naar onze veel te dure camping. What a day! Voor een volledig verslag (in het Engels) van onze dag, kan je hier terecht.

Het leukste gedeelte van de tour is absoluut rijden door de rotsige Arrow River met onze coole jeep!

Het Wakatipu meer

We hebben nog enkele dagen de tijd in Queenstown. Toch beslissen we om onze camping te verlaten en richting het Wakatipu meer te trekken. We slaan ons tentje op bij een camping van de DOC (Department of Conservation). Deze zijn een stuk goedkoper en hebben een basis comfort. Maar vooral, ze zijn middenin de natuur gelegen. We vinden er dan ook een fantastisch plaatsje en picknicken aan het meer waar Yuna en Hanne urenlang in het water spelen.

Kid Playing Lake Wakatipu Queenstown New Zealand
Veel waterpret aan het Wakatipu Lake bij Queenstown.

Rafting met Family Adventures

‘s Morgens moeten we al vroeg uit de veren want we gaan raften op de rivier. Toch wel spannend want ons kayakavontuur in Laos enkele jaren geleden komt terug naar boven… Via de super smalle en met momenten angstaanjagende Skippers Canyon bereiken we de vertrekplaats. Het was ook deze route die de goudzoekers tientallen jaren geleden gebruikten om het eerste goud te gaan zoeken in de rivier. Onderweg zie je nog enkele overblijfselen maar ben je vooral verbaasd hoe men dit huzarenstukje ooit tot een goed einde kon brengen.

We zijn klaar voor ons eerste rafting avontuur als familie!

Gelukkig is de rafting een stuk minder gevaarlijk. Af en toe zijn er grote stroomversnellingen maar dankzij onze twee gidsen verloopt alles vlekkeloos. Er zijn echter ook twee Nieuw Zeelandse meisjes mee, die de gidsen kennen. Dankzij hen worden we enkele malen overspoeld door opspattende golven van de Skippers Jet. Dat is een ultrasnelle speedboat waarmee je door de canyon kan varen. Op het einde springen Heleen en Hanne nog het water in en laten ze zich meedrijven in de stroom. Yuna en ik blijven veilig op de boot. Yuna blijkt toch iets minder dapper te zijn dan we dachten bij het raften, waarschijnlijk door het ijskoude water. Hanne echter gaat er de volle 100% voor en heeft helemaal geen schrik.

Wanneer de speedboat langskomt en wij onwetend onze peddels in de lucht gestoken hebben als teken dat ze ons kunnen nat maken…

Arrowtown

Dit leuke goudzoekersstadje ligt net buiten Queenstown. Arrowtown ligt aan een rivier waar ze in de 19e eeuw veel goud gevonden hebt. En wanneer je door het stadje wandelt, is het alsof je terug in de tijd gaat. De gebouwen zijn prachtig gerestaureerd, de straatjes zijn gezellig (al was dat in die tijd zeker niet het geval) en je kan er zelfs de oude Chinese settlement bezoeken om een idee te krijgen hoe ze tijdens de gold rush leefden.

De huisjes van de Chinese goudzoekers in Arrowtown.

En het leukste vanal, nog steeds komen mensen hier goud zoeken. Uiteraard vind je geen grote hoeveelheden meer, maar af en toe is er nog een gelukkige die met een mooi bedrag goud naar huis gaat! Met Nomad Safaris reden we al eens door het stadje, want hier startte ons avontuur door de rivier. Leuk om te zien hoe ook de locals met hun jeep door de rivier stroomopwaarts rijden, zwemmen, goud zoeken, vissen, … Arrowtown is absoluut een bezoekje waard!

We vonden het fantastisch om rond te lopen in dit oude goudzoekers stadje!

Haast Highway – Glacier Country

Na een lange stop in Queenstown, is het tijd om onze weg verder te zetten. Via Wanaka en de Haast Highway vervolgen we onze tocht richting de Franz Joseph Glacier, een van de vele gletsjers in de omgeving. De Haast Highway wordt beschouwd als één van de top routes om door Nieuw-Zeeland te doen. En we begrijpen onmiddellijk waarom. Onderweg komen we enkele prachtige watervallen tegen en genieten we van de meest adembenemende landschappen. Telkens wanneer we denken dat het niet mooier meer kan, ligt er achter de bocht opnieuw een prachtig postkaartje.

Waterfall Haast Highway Family Nature New Zealand
Eén van de prachtige watervallen die we onderweg tegenkomen!

Eens we aankomen aan de Franz Joseph gletsjer, is het wel even zoeken naar een geschikte kampeerplaats aangezien de meeste campings in Franz Joseph voorzien zijn van een keienlaag waar onze haringen niet tegen bestand zijn. Het lijkt wel of we de enige zijn die zo gek zijn om in een tent te kamperen. Gelukkig vinden we terug een Doc camping aan een meertje net buiten de stad. Daar worden we ‘s avonds nog getrakteerd op een prachtige zonsondergang maar we zijn allemaal zo moe en willen zo snel mogelijk in ons bed. Ook het grote aantal agressieve muggen jaagt ons sneller dan anders onze tent in.

Aan het genieten van de prachtige zonsondergang over het meer…

Glacier Valley Eco Tours

Samen met Glacier Valley Eco Tours gaan we wandelen richting de Franz Joseph gletsjer, samen met de Fox gletsjer de twee grootste en meest toegankelijke uit de regio. Ze smelten jammer genoeg steeds verder weg en in tegenstelling tot 10 jaar geleden kan je al niet meer te voet op de gletsjer. Dankzij de verschillende bordjes met foto’s van de laatste jaren zie je hoe de opwarming van de aarde ervoor zorgt dat deze gletsjer jaar na jaar inkrimpt. Maar de wandeling erheen met bijhorende uitleg is nog steeds fantastisch en we genieten ervan om alweer buiten te zijn in deze woeste omgeving. Als we dan ook nog eens ijsblokken aantreffen in de rivier en allerlei blinkende mineralen vinden, zijn de kindjes helemaal verbaasd over de gletsjer en de werking ervan.

River Ice Franz Joseph Glacier New Zealand
Vol bewondering aan het bestuderen hoe er ijs komt in de rivier…

Toen we vertrokken waren er nog wat laaghangende wolken, maar langzaamaan beginnen die weg te trekken. Tegen dat we aan het eindpunt van onze wandeling komen, en het dichtste punt bij de gletsjer dat we te voet kunnen bereiken, hebben we een prachtig uitzicht op de Franz Joseph Glacier! Na het optrekken van de mist beginnen ook de helikopters terug te vliegen. Aangezien je er tevoet niet meer op kan, landen die nu helemaal bovenaan op de berg en dan kan je een ijswandeling maken. Dat schijnt heel erg de moeite te zijn, maar ons budget laat dit jammer genoeg niet toe en de kindjes zijn ook nog aan de jonge kant ervoor. We wandelen terug de vallei door richting onze auto. Het was alweer een topdag in de woeste Nieuw-Zeelandse natuur!

Franz Joseph Glacier New Zealand Ice
De prachtige Franz Joseph Glacier, jammer genoeg al heel veel gekrompen over de jaren.

Op naar Hokitika, de hoofstad van jade!

Wie droomt er nu niet van om eens in een psychiatrische instelling te verblijven? Wel, 1 adres! Hokitika. Dankzij alweer de fantastische Wikicamps komen we terecht op een groot domein waar vroeger een psychiatrische instelling was. Alleen zijn de patiënten verdwenen maar alle gebouwen blijven staan. Aanvankelijk gingen we hier kamperen, maar ze voorspellen heel veel regen. Onze gastheer overtuigt ons dan ook om op de slaapzaal te gaan liggen en uiteindelijk beleven we zo vier fantastische dagen in dit gebouw.

Hokitika Sixties Hostel Furniture Old
De prachtige inrichting van ons hostel in Hokitika!

Het gebouw is gevuld met allemaal authentieke meubels uit de jaren 60 en 70. De eetzaal heeft een magnifiek uitzicht op de zee met zijn zwarte zandstranden. Elke avond worden we er getrakteerd op een fantastische zonsondergang, waar deze plaats dan ook bekend voor is in heel Nieuw Zeeland. Wanneer de nacht valt is het er een tikkeltje spookachtig, The Shining is er niets tegen…

Sunset Hokitika New Zealand Hostel Psychiatric
Aan het genieten van de prachtige zonsondergang over de zee in Hokitika.

Onze zoektocht naar Jade…

Maar Hokitika is ook bekend om jade en die zou af en toe aanspoelen op het strand. We gaan dus samen op zoek en vinden allerlei brokstukken, rots en ook een perfect afgesneden groen blok steen (duidelijk door de mens gesneden). Na enkele zoekopdrachten op Google denken we dan toch een jade steen gevonden te hebben en gaan we de stad in met ons zakje stenen. En het wordt al snel bevestigd dat we een vrij groot stuk jade gevonden hebben dat we eventueel kunnen gebruiken om juweeltjes te maken! Via de Lonely Planet belanden we in bij Bonz N Stonz, een winkel en werkplaats waar je met eigen jade ook juweeltjes mag maken.

Bonz N Stonz Hokitika Jade Earrings Carving
Druk in de weer om onze eigen oorbellen te maken!

Terwijl papa verder werkt, gaan Heleen en de meisjes naar de werkplaats. Steve is de meest vriendelijke man en leert ons alles over jade en hoe we het moeten bewerken. De meisjes vinden het ongelooflijk interessant en kijken vol bewondering toe hoe de steen verandert in een paar oorbellen voor elk van ons. Terwijl wij bezig zijn, zitten er in de werkplaats nog vele anderen die ware kunstwerkjes uit de harde edelsteen aan het maken zijn. Na enkele uren zijn we trotse eigenaar van ons eerste paar zelfgemaakte oorbellen, gemaakt uit onze op het strand gevonden edelsteen. Een mooier souvenier kunnen we ons niet voorstellen!

Earrings Jade DIY Carving Hokitika Family
Het eindresultaat van een namiddagje juwelen maken, hangertjes voor mama en elk een paar oordopjes voor de kindjes.

1 thought on “Reisdagboek #17: Nieuw-Zeeland, het Zuidereiland deel 3”

1. Pingback: Reisdagboek #18: Nieuw-Zeeland, het Zuidereiland deel 4 · The Global Wizards - Family travel blog